سوله سازی

انواع سوله

انواع سوله

معرفی انواع سوله

به صورت کلی دو نوع دسته بندی برای انواع سوله وجود دارد. یکی بر اساس نوع دهانه و یکی بر اساس ساختار، انواع سوله در دسته بندی دهانه به شرح زیر است:

  • سوله تک دهانه به صورت ^
  • سوله دو یا چنددهانه با ستون مشترک به صورت ^^ یا ^^^ یا ^^^^
  • سوله دو دهانه به صورت ^^
  • سوله قوسی
  • سوله چندضلعی 

در دسته بندی دوم سوله‌ها بر اساس ساختار و کاربردشان در سه دسته ی تیر ورفی، خرپایی و UBM مورد بررسی قرار میگیرد. در ادامه این انواع را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

سوله های تیر ورقی (سنگین یا سنتی)

قدیمی‌ترین انواع سوله از تیر ورق ساخته می‌شوند که در آنها بعلت طول و وزن زیاد تیر و ستون های اصلی، استفاده از پروفیل امکان پذیر نیست.

در فرآیند ساخت انواع سوله‌های تیر ورقی عموما قاب‌ها و ستون‌ها پس از جوشکاری به محل احداث آن منتقل و با کمک پیچ و مهره یا جوشکاری به یکدیگر متصل می‌شوند و سازه‌ی اصلی را بوجود می‌آورند.

در اتصال پیچ و مهره، مدت زمان مونتاژ، طولانی ولی استحکام و دوام سازه بیشتر است و امکان جدا سازی اجزای سوله (در صورت نیاز به انتقال سوله) وجود خواهد داشت.

نکته‌ی مهم آن است که با افزایش طول دهانه‌ی سوله، وزن سازه بصورت تصاعدی افزایش یافته و در صورت نیاز به دهانه عریض‌تر لازم است سازه‌های خرپایی یا سبک مورد استفاده قرار بگیرند.

سوله های خرپایی (یا سبک یا HSS)

میتوان سازه‌ی سوله را به جای استفاده از تیرها و ستون‌های عریض و یکپارچه، از اتصال خرپایی پروفیل‌های استاندارد ایجاد کرد که استحکام مناسبی داشته و امکان ساخت سوله‌هایی با شکل و معماری خاص را امکان پذیر می‌کند.

بعنوان یک ملاک مقایسه، میزان فولاد مصرفی و وزن سوله‌های خرپایی در سازه‌هایی با دهانه‌ی بزرگتر از ۱۵ متر به مراتب کمتر از سوله‌های تیر ورقی است. (در دهانه‌هایی با عرض کمتر، معمولا قیمت تمام شده و وزن سازه برای سوله‌های تیر ورقی مقرون بصرفه‌تر است)

به علت وزن کمتر، انواع سوله‌های خرپایی نسبت به سوله‌های سنگین به آرماتوربندی و فوندانسیون‌های بسیار سبک‌تر و کم هزینه‌تر نیاز دارند، همچنین جداسازی قطعات و انتقال آن‌ها به محل جدید امکان پذیر است.

سوله های یو بی ام (UBM)

برای ساخت سوله های یو بی ام، ورق های گالوانیزه را شکل داده و به یکدیگر می دوزند. این سوله ها نسبت به انواع خرپایی و تیر ورق عایق های بهتری برای حرارت هستند، اما با توجه به استفاده از پلی اورتان در پوشش سقف، نمی توانند برای فعالیت های گلخانه ای، بهداشتی، خوراکی، پرورش دام و … مورد استفاده قرار گیرند. (عایق های پلی اورتان جاذب آلودگی هستند و قابلیت ضدعفونی شدن ندارند.)

با توجه به ساختار سوله های یو بی ام، استفاده از جرثقیل سقفی، تحت هیچ شرایطی امکان پذیر نیست.

دیدگاهتان را بنویسید