سوله سازی

ساخت اسکلت فلزی

چهل ستون سوله پارسیان

اسکلت فلزی چیست؟

اسکلت فلزی یا سازه فولادی همانطور که از اسم آن مشخص است سازه‌ای فولادی است که از ستون‌های عمودی و افقی تشکیل شده است. این ستون‌ها که به صورت های مختلف مانند پرچ، جوش و یا با استفاده از پیچ و مهره به هم متصل شده‌اند بدنه اصلی یا همان اسکلت اکثر ساختمان‌ها را تشکیل می‌دهند. تیرهای افقی فولادی در اسکلت فلزی باری را که به محور آن‌ها منتقل می‌شود را تحمل می‌کنند و ستون‌های عمودی فلزی فشار وارده را منتقل می‌کنند.

امروزه برای ساخت سوله های صنعتی از استراکچر فلزی استفاده می‌شود زیرا مقاومت و استحکام بالای در برابر فشار و زلزله دارند و در عین حال به نسبت اسکلت بتنی ارزان‌تر هستند. چلستون سوله هم با توجه به موارد ذکر شده با استفاده از فولاد با کیفیت داخلی و خارجی در زمینه ساخت این نوع سازه و سوله سازی در اصفهان فعالیت می‌کند.

مزایای استفاده از اسکلت فلزی در ساختمان

استفاده از اسکلت فلزی در ساختمان باعث کاهش حجم فنداسون، کم شدن وزن ساختمان، افزایش قابل ملاحظه سرعت اجرای ساخت می شود همچنین امکان عیب یابی و رفع خطاهای احتمالی با کمترین هزینه و تخریب در اسن نوع سازه ها امکان پذیر است، اسکلت فلزی برای ساختمان های با ارتفاع زیار مناسب هستند، در اسکلت فلزی امکان انجام بازرسی و تستهای غیر مخرب آسان تر است. از دیگر مزایای اسکلت فلزی می توان به افزایش سطح زیر بنای ساختمان اشاره کرد.

معایب استفاده از اسکلت فلزی در ساختمان

استفاده از اسکلت فلزی معایب و مشکلاتی را به همراه خواهد داشت که از مهمترین آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد: یکی از اصلی ترین معایب اسکلت فلزی مقاومت کم آن در برابر دمای بالا است به طوری که اگر دمای محیط از 500 درجه بالاتر رود مقاومت سازه به خطر افتاده در نتیجه مقاومت کل ساختمان کاهش می یابد. یکی دیگر از معایب استفاده از اسکلت فلزی مقاوم نبودن آنها در برابر شرایط خاص آب و هوایی می باشد به طور مثال در مکانهای شرجی و با رطوبت بالا، میزان آب موجود در هوا باعث خوردگی فلز شده و در بلند مدت ممکن است خطراتی را برای اسکلت فلزی ایجاد کند. مورد منفی دیگر خطاهای انسانی احتمالی در مراحل طراحی و ساخت می باشد که ممکن است مقاومت کل سازه اسکلت فلزی را دچار مشکلات اساسی نماید مانند جوشکاری غیر اصولی یا اشتباهات محاسباتی.

انواع اسکلت فلزی

در کل دو نوع اسکلت فلزی وجود دارد

اسکلت فلزی جوشی

همانطور که از نام آن مشخص است در این نوع از سلزه ها برای اتصال قطعات به یکدیگر جوش داده شده از آنجایی که عمیات جوش کاری غیر قابل بازگشت می باشد بهتر است از متخصصان زبده برای این کار استفاده شود. به طور کلی در این از سازه های فلزی قطعات در محل ساختمان برش خورده و برای ایجاد فرم کلی ساختمان به یکدیگز جوش داده می شوند. بهتر است در ساختمان هایی با ابعاد کوچک و وزن سبک از اسکلت فلزی جوشی استفاده شود.

اسکلت فلزی پیچ و مهره ای

در این نوع از سازه ها کلیه قطعات از جمله تیر ها و ستون ها در کارخانه به طور دقیق و با ابزار مناسب برش خورده و سپس در محل ساختمان به وسیله پیچ و مهره به یکدیگر متصل می شوند. به دلیل اینکه عملیات برش و آماده سازی قطعات در کارخانه انجام می شود سرعت اجرای این روش بسیار زیاد است همچنین این نوع اسکلت فلزی مناسب ساختمانهای بزرگ و مرتفع می باشد. از معایب این روش میتوان به این نکته اشاره کرد که در صورتی که قطعه ای اشتباه آماده شده باشد یا اشکالی در ساختار آن وجود داشته نیاز به مراجعه مجدد به کارخانه و ساخت قطعه مورد نظر وجود دارد که این امر فرآیندی زمان بر است.

 

اسکلت فلزی مانند هر روشی مزایا و معایب خود را دارد و باید متناسب با شرایط پروژه در خصوص استفاده از این نوع سازه فلزی تصمیم گیری شود، اگر در این زمینه سوالی دارید ما خوشحال می شویم تا در این خصوص گپی دوستانه با شما داشته باشیم.

در آخر ذکر این نکته لازم است که در صورتی که ایمنی ساختمان برایتان اهمیت دارد باید از پوشش های ضد حریق در اسکلت فلزی استفاده کنید زیرا حرارت میتواند مقاومت فلز را تحت تاثیر قرار دهد.

دیدگاهتان را بنویسید